21. januar 2010: I dag blei arbeiderne i Opel-fabrikken i Antwerpen, Belgia informert på et ekstraordinært møte om at fabrikken skal legges ned i slutten av juni. På onsdag kveld hadde arbeiderne blokkert fabrikkportene “preventivt”, fordi de hadde hørt på tirsdag at Opel-bossen, Nick Reilly, hadde bekjentgjort stenginga.

Bak de stengte portene står flere nye biler og stenger veien: “Ingenting inn - ingenting ut” – det er arbeidernes taktikk. Uten å nøle erklærte Opel-arbeiderne i Antwerpen at de er fast bestemt på slåss for jobbene sine. “Ingen nedlegging” lyder slagordet fra arbeiderne.   Tvert i mot ledelsens og arbeidernes opprinnelige avtaler, som ikke har nevnt fabrikknedleggelser, skal Antwerpen-fabrikkens nå legges ned øyeblikkelig, og flere andre nedleggelser blir også diskutert.   I regionavisa WAZ den 21. januar, blir Eisenach, Luton og Bochum nevnt som de neste kandidatene for nedleggelse. Restruktureringa i firmaets europeiske del, kommer fordi Opel-eierne vil hjelpes fram i å styrke deres internasjonale konkurranse-kraft. Man regner med at dette vil bli gjennomført hurtig og hensynsløst. General Motors (GM) har dårlig tid.

GM falt fra en 1. plass blant bilfabrikantene til en 3. plass i løpet av bare få år. Den nye Opel-sjefen, Nick Reilly, understreka at han vil redusere Opels kapasitet i Vest-Europa drastisk – med 20 prosent. Dette viser hva alle avtaler, alt papiret, kanslerens lovnader, og så videre inntil nå virkelig handler om. Deres eneste hensikt har vært å holde arbeiderne i ro.  

Nå forsøker GM med en taktikk for å få arbeidere i én fabrikk til å bli fiender av arbeiderne i en annen fabrikk. Dette er årsaken til at de påstår at fabrikken i Antwerpen er teknisk utdatert, og at produksjonen av Opel Astra ikke lønner seg der. Ved å flytte Astra til Bochum, prøver GM å vinne tid i fabrikken i Bochum, som har militante arbeidere. GM-ledelsen håper å unngå at arbeiderne går til felles kamp.  

GM er redde for kampkrafta til arbeiderne. Arbeiderne viser besluttsomhet. På tross av flere måneders utpressingsforsøk, greide arbeiderne ved et tidligere oppgjør, å få igjennom; lønn i ferier, bonus i lønna i juletida, og økning av lønna. Reilly veit at hvis han åpenlyst angriper arbeiderne, vil han provosere fram en kamp over hele Europa. Men GM ønsker å stoppe en slik utvikling, koste hva det vil”, skrev Arbeidernes nyhetsskrift “Blitz” den 4. november i 2009.  

På onsdag kveld var stenginga og arbeidernes blokader ved fabrikkportene temaet ved et møte som arbeiderne holdt i ei pause.  

En felles kamp krever at arbeiderne klarer å motstå den fristelsen det er å se andre arbeidere på andre fabrikker som motstandere. Arbeiderne må ikke ta inn den skjulte, ubevisste splittelsen, som bossene håper de skal gjøre, ved at for eksempel stenginga ved Antwerpen vil bli til fordel for folket i Bochum.  

I Antwerpen fortsetter blokaden av portene. Fredag 21. januar og på mandag 25. januar vil det bli en kort arbeidsdag.  

Uansett er det viktig å gjøre initiativet til Opel-arbeidernes kamp for jobbene sine, kjent i fabrikker og fagforeninger. Man må forsøke å organisere solidariske krefter. Innen Opel-selskapet, må dette bli kombinert med diskusjoner om arbeidernes felles kamp:  

  • Stenginga av Opel-fabrikken i Antwerpen må bli stoppa!
  • Slåss for alle arbeideres jobber !
  • For tredvetimers arbeidsuke med full lønnskompensasjon i hele selskapet!  

rf-news vil holde sine lesere informert med det siste i saken.  

(Oversettelse og bearbeiding for Tjen Folket, v. S.H.)

Tjen folket Media

Arkiv

Nye nettsider kom på plass tidlig i 2019, dette er arkivsiden til Tjen Folket Media.
Merk, det kan forekomme noe utdatert informasjon og feil.